İstanbul
Parçalı az bulutlu
10°
Adana
Adıyaman
Afyonkarahisar
Ağrı
Amasya
Ankara
Antalya
Artvin
Aydın
Balıkesir
Bilecik
Bingöl
Bitlis
Bolu
Burdur
Bursa
Çanakkale
Çankırı
Çorum
Denizli
Diyarbakır
Edirne
Elazığ
Erzincan
Erzurum
Eskişehir
Gaziantep
Giresun
Gümüşhane
Hakkari
Hatay
Isparta
Mersin
İstanbul
İzmir
Kars
Kastamonu
Kayseri
Kırklareli
Kırşehir
Kocaeli
Konya
Kütahya
Malatya
Manisa
Kahramanmaraş
Mardin
Muğla
Muş
Nevşehir
Niğde
Ordu
Rize
Sakarya
Samsun
Siirt
Sinop
Sivas
Tekirdağ
Tokat
Trabzon
Tunceli
Şanlıurfa
Uşak
Van
Yozgat
Zonguldak
Aksaray
Bayburt
Karaman
Kırıkkale
Batman
Şırnak
Bartın
Ardahan
Iğdır
Yalova
Karabük
Kilis
Osmaniye
Düzce
Marmara Basın Yaşam Atilla Dorsay yaşamındaki dönüm noktalarını anlattı

Atilla Dorsay yaşamındaki dönüm noktalarını anlattı

Nilüfer Belediyesi’nin düzenlediği söyleşiye konuk olan sinema eleştirmeni, gazeteci ve yazar Atilla Dorsay, sinema yazarlığı serüvenini ve yaşamındaki dönüm noktalarını Nilüferliler ile paylaştı.

BURSA -Nilüfer Belediyesi,  Konak Kültürevi’nde gerçekleştirdiği etkinlikte Atilla Dorsay ve eşi Leman Dorsay’ı  sanatseverlerle buluşturdu. Leman Dorsay’ın Türkiye’nin ve dünyanın çeşitli kentlerinden çektiği fotoğraf karelerinden oluşan Yansımalar adlı fotoğraf sergisi, izlenime açıldı.
Serginin ardından da  Atilla Dorsay’ın konuk olduğu bir söyleşi gerçekleştirildi. Doç. Ali Sait Liman’ın moderatörlüğünü yaptığı söyleşide Atilla Dorsay, sinema yazarlığı serüvenini, yaşamındaki dönüm noktaları ile trajedileri katılımcılarla paylaştı.

Yazdığı film eleştirisinin ilk kez 1966 yılı Aralık ayında Cumhuriyet Gazetesi’nde yayınlandığını söyleyen Atilla Dorsay, “Cumhuriyet Gazetesi’nde işe başlamak, benim için büyük bir şanstı. Orada hayatımın en güzel yıllarından bir kısmını yaşadım” dedi.

Çocukluk yıllarında beyaz perdenin büyüsüne kapıldığını dile getiren Atilla Dorsay, “Savaşın sorumluluk getiren yıllarında aşk teması beni çok etkiledi. Siyah beyaz filmlerin yanı sıra 1940’lı yıllarda yeni başlayan renkli sinema da beni büyüledi. İzlediğim en güzel aşk filmi Kazablanka’ydı. Sinema kadar müziği, seyahati, arkeolojiyi de seviyorum” diye konuştu.

Yazmanın, kendisi için bir tutku olduğunu ifade eden Dorsay, “Yazma tutkum, okuma tutkumun bir sonucudur. Okumak, yazmayı da teşvik ediyor. 12 yaşımdan itibaren sinema defterleri tutup, o defterlere filmle ilgili her şey ve küçük eleştiriler yazardım. İzlediğim bütün filmleri yazardım. 1966 yılında eleştiri yazılarımın Cumhuriyet Gazetesi’nde yayınlanmasıyla birlikte sinema yazarı oldum. Sonra yazarlık, benim hayatımın ana etkeni oldu. Yabancı filmler üzerine eleştirilerimi ayrıca topluyorum. Türkan Şoray, Yılmaz Güney üzerine biyografiler ve müzik, anılarım, gezi notlarımı yazdım. Hikaye ve şiir kitaplarım oldu. Pandemi gibi zor bir dönemde bile üç kitap yazdım. Toplam 57 kitap yazdım. Bu tutku devam ediyor. Bu tutku, ulaştığım yaşta beni ayakta tutan şeylerin başında geliyor” dedi.

Yılmaz Güney’in ‘Umut’ filminin ilk gösterimini gözyaşları içinde izlediğini, ardından bu film üzerine uzun bir yazı yazdığını söyleyen Atilla Dorsay, bu yazıdan sonra Türk sineması üzerine yazmaya başladığını belirtti. Dorsay, “Bu, benim için bir dönüm noktasıdır. 1970 yılından itibaren Türk sinemasını yazdım” ifadelerini kullandı.

Yılmaz Güney ile iyi bir dost olduğunu söyleyen Atilla Dorsay, yaşadığı trajediyi de şu ifadelerle paylaştı: “Yılmaz Güney’i İmralı’da ve Selimiye’de cezaevinde ziyaret ettim ve söyleşiler yaptım. Sonra o Paris’e gitti. 1980’li yıllarda Paris’e gidemediğim için Yılmaz Güney’in Yol filmiyle Cannes Film Festivali’ne katıldığını ve Altın Palmiye ödülü aldığını da göremedim. Çünkü Yol filminin bu festivale katılacağı açıklanmamıştı. Yoksa ne olursa olsun oraya giderdim. Sonrasında Yılmaz Güney vefat etti. Onunla karşılaşamadık. Bu, benim için hayatımın en büyük trajedilerinden biridir. 1960’ların sonlarında başlayıp, 1984’te sona eren bir trajedidir benim için.”

Atilla Dorsay, söyleşinin ardından kitaplarını Nilüferli sanatseverler için imzaladı.

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *